Tuesday, June 16, 2009

Viva Projek Master (Msc)

Semalam 15/6/2009..hari yang ditunggu2 tiba..hari yang paling ditunggu2 selama aku mendaftarkan diri dalam pengajian sarjana..selepas hampir 2 tahun, tibala masanya aku viva projek master aku..pehhh..3 minggu lepas penuh dengan tekanan dan stress nak siap kan report projek,akhirnya sampai la harinya untuk dinilai oleh supervisor dan second examiner..Projek yang bertajuk"Detection Of Color Object From Digital Camera Using Spectral Information'..

Minggu Lepas,aku mendapat tahu bahwa viva akan dijalankan pada hari isnin..15/6/2009..pukul 10..so berdebar2 la menuggu hari tu..dahla ada paper lg yang aku nak kena selesaikan..tak tahu laa masa tu..setiap masa sangat berharga waktu tu..kiranya dalam 2 minggu lepas,aku just tido dalam 2 ke 3 jam je..nasib baik la..wife n anak aku(ariena) g Langkawi (rumah atuk Ariena) seminggu..so ada la masa aku nak study n siapkan report(tesis)..tapi ini la pengalaman yg berharga aku rasa..

So semalam aku dengan penuh rasa yakin dan sikit perasaan tension n stress pergi ke school physics untuk menghadapi viva..aku sampai di USM pukul 8.15..member yang nak kena viva sama ngan aku dah sampai dulu..sampai je..terus g mkn dulu..pastu baru g school..sampai kat school,jumpa sorang lg member aku..orang Oman..aku sembang ngan dia..dia lg la tension..tak tido mlm..prepair untuk viva..aku pun cerita kat dia..aku pun sama gak..relaxlaa..pas sembang ngan dia..aku terserempak ngan supervisor aku..aku dah cuak dah..dia tnya dah sedia ka..aku pun ckp,dah ok dah..nak viva sekrg pun tak pa hahaha..pastu dia suruh aku g tempah bilik untuk viva..nnti kul 10 dia dtg..aku pun g la naik atas cari bilik..

tepat kul 10,aku n member aku dah tnggu kat bilik viva..supervisor aku sampai..kawan aku ckp nak viva dulu..so aku bg la dia viva dulu..aku tunggu kat luar..lama gak la..kiranya dari kul 10.05 sampai kul 10.50 gak la member aku kena viva..aku dah tekanan gila kat luar..kekeke

sampai masa aku viva..aku set kan laptop n nak start present..pastu supervisor n second examiner aku ckp..bole tak present dlm 20 minit je..aku apa lg..aku ckp ok je..lagi cepat lg bagus..so byk gak la aku skip...so aku pun start present..

kiranya aku present dlm 10-15 minit jer..pastu aku ingatkan byk soalan yg diorng nak tanya..rupanya tak de pun..aku punya lega laa..just diorg suruh tambah kat discussion n tambah sikit2 lh kat conclusion..lega betul aku..tak kena byk corrections..

selesai je present..aku tertnya dlm diri..mcm nie rupanya perasaan kena viva..dulu aku tgk org viva,sekarang aku yg rasa sendiri..

Alhamdulillah..Allah telah memudahkan aku..

1 comment:

cingkoi lamsam said...

congrate....
so hope sume berjalan lancar..
tp what is viva???
not clear la..huhu

Post a Comment